Várandósan a fogorvosnál:

Az áldott állapot a leendő édesanyák életének egyik legboldogabb időszaka. A kismamák már ilyenkor is óvják magzatukat, mindent megtesznek, hogy egészségesen jöjjenek a világra, ezért rendszeresen eljárnak a kötelező szűrővizsgálatokra. Ugyanilyen rendszerességgel kell a fogorvost is látogatni a terhesség során.
A magzat egészségi állapota az édesanya egészségétől, táplálkozásától függ. Rossz fogak, ínygyulladás, szájüregi betegségek esetén a rágás fájdalmas lehet, aminek következményeként nem jut elegendő tápanyag a szervezetbe.

Rendszeres fogorvosi ellenőrzéssel a bajok megelőzhetőek!

Terhességi ínygyulladás:

Terhesség alatt a szervezetben hormonális változások játszódnak le. A fokozott ösztrogén és progeszteron (nemi hormonok) termelés következtében növekszik a szövetekben a vérátáramlás. Az íny vérbővé, duzzadttá válik, fokozódik a reakciója a lepedékben, fogkőben lévő baktériumokra. Nem a fokozott hormonszint a probléma okozója, hanem a lepedék, fogkő jelenléte. Duzzadt, vörös, vérzékeny ínnyel gyakran találkozhatunk a terhesség teljes ideje alatt, azonban az ínygyulladás elsősorban a második és harmadik trimeszterre jellemző.
Megfelelő, gondos szájhigiénia, valamint a professzionális prevenciós kezelés rendkívül fontos a terhesség során (és természetesen később is).
Lehetőleg minden étkezést követően mossunk fogat, de legalább kétszer, reggel és este. Az esti fogmosást semmiképp sem hagyjuk ki, ugyanis éjszakára lecsökken a nyáltermelés, nincs, ami lemossa a fogakat, semlegesítse a savas kémhatást (pH-t). Esti fogtisztítás alkalmával használjon fogselymet is. A fogselyem a fogak egymás felé néző felszínei tisztíthatók. Ha nem alkalmazzuk, akkor a fogak felszínének 40%-áról nem távolítjuk el a lepedéket.
Keresse fel fogorvosunkat, hogy ellenőrizhessük a fogápolás hatékonyságát, valamint professzionális kezelésben részesíthessük. Első alkalommal tájékoztassa fogorvosunkat, hogy Ön várandós.
Kezeletlen ínygyulladás következtében fogágybetegség alakulhat ki. A fogak tartószerkezete elpusztul, a fogak meglazulnak, és idővel ki is eshetnek.
Tudományos kutatások eredményei bizonyítják, hogy a kismamák fogágybetegsége koraszülést okozhat. A fogágybetegségben szenvedő kismamáknál háromszor nagyobb a valószínűség a koraszülésre, mint az egészséges fogínyű kismamáknál. Majdnem minden várandós nőnél fellép a fogágybetegség enyhébb formája, az ínygyulladás, ezért fontos a kismamák szűrése. Fogínygyulladásról bővebben: klikk ide>>>

Fogszuvasodás:

Mint korábban említettük, a kismamáknál nagyon gyakori az ínygyulladás. Ez sokszor ínyvérzéssel, érzékenységgel, sőt fájdalommal járhat, ami miatt sok kismama elhanyagolja a fogmosást. Fogmosás hiányában felhalmozódik a lepedék. A lepedék és a benne lévő baktériumok hatására fokozódik az ínygyulladás, illetve megnő az esélye a fogszuvasodás kialakulásának.
A lepedék képződését nemcsak az elhanyagolt szájhigiénia fokozza, hanem a megváltozott étrend is (nagyobb mennyiségű édesség fogyasztása).
Áldott állapotban a nyál összetétele, kémhatása is megváltozik. Savasabbá válik, ezáltal lecsökken a savsemlegesítő hatása. Mindezek a folyamatok kedveznek a fogszuvasodás kialakulásának.
A várandósság első trimeszterében gyakori az émelygés, hányás. A gyomorsav hatására a szájüregi pH (kémhatás) savassá válik, ami kedvező feltétele a fogszuvasodásnak. Mindezek ismeretében belátható, hogy várandósság idején csak sokkal alaposabb szájhigiénével védhetőek meg fogaink a szuvasodással szemben. Ha lehetőségünk van, minden étkezést követően mossunk fogat, de minimum kétszer, reggel és este. Soha ne hanyagoljuk el az alapos esti fogmosást, ilyenkor mindig használjunk fogselymet is.
Tévhit az az általánosan elterjedt mondás, miszerint egy gyermek egy fog. Megfelelően gondos szájhigiénével a fogszuvasodás, ínygyulladás, illetve ezek szövődményeként a fogelvesztés megelőzhető.
Fogszuvasodásról bővebben: klikk ide >>>

Fogorvosi kezelés:

Az lenne a legideálisabb, ha a kismamáknak a várandósság/szoptatás alatt semmilyen fogorvosi kezelésre nem lenne szükségük. Ez alól csak a rendszeres fogorvosi ellenőrzés a kivétel, amelyet a terhesség alatt is folytatni kell.
Kérjük, tájékoztassa fogorvosunkat a terhesség tényéről (már akkor is,amennyiben esély van rá, hogy Ön már kismama), ilyenkor ugyanis több tényezőt figyelembe kell vennünk a kezelés során.
A fogorvosi kezelés a terhesség alatt is biztonságban elvégezhető, a második trimeszter lehet a legkényelmesebb időszak a kezelésre. Az első 3 hónapban (első trimeszter) lehetőség szerint semmilyen beavatkozást nem végzünk, hiszen ekkor fejlődik ki a magzat, ekkor alakulnak ki a szervei, szervrendszerei, ezért szinte a nullára kell csökkenteni az Őt érő esetleges károsodásokat. Az utolsó 3 hónapban (harmadik trimeszter) a koraszülés elkerülése érdekében minimalizáljuk a fogorvosi kezeléseket. Minden olyan kezelést, amely nem azonnal orvosolandó, a terhesség utánra halasztjuk. Természetesen a sürgősségi beavatkozásokat az előny-kockázat gondos mérlegelése mellett elvégezhetjük!

Érzéstelenítés:

Az általánosan alkalmazott helyi érzéstelenítő oldat – a 2%-os Lidocain – a kismamáknál is alkalmazható, nem károsítja a magzatot.
Az altatást a terhesség idejére nem ajánljuk.

Fekve kezelés:

A széket csakis az Ön kényelmének megfelelően döntjük hátra, hiszen nagy hassal kellemetlen lehet háton feküdni.

Röntgenkészítés:

A ma használatos modern röntgengépek csak nagyon minimális sugárdózist bocsátanak ki, ám ennek ellenére sem ajánljuk röntgenfelvétel készítését, főleg az első két trimeszterben. Röntgenfelvételt kizárólag abban az esetben készítünk, ha Önnek nagyon fáj a foga, és sürgősségi ellátásra szorul. Ilyen esetben tökéletes ellátásra van szükség, hiszen ellenkező esetben súlyosabb komplikációk is felléphetnek.
Ha várandós, vagy ha még csak a babát tervezik, keresse fel rendelőnket, hogy szakorvosaink megfelelő tanácsokkal láthassák el a szükséges szájhigiénés teendőkkel kapcsolatban, illetve elvégezhessék a professzionális megelőző kezeléseket (fogkőeltávolítás) az Ön és babája egészsége érdekében!